etenisweten

Eten is weten

Weblog over duurzame voeding
 


Een op de drie Belgische gezinnen koopt fairtradeproducten. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau GFK België voor Max Havelaar. In 2008 kwamen fairtradeproducten nog bij een op de vier huishoudens op tafel. Er is dus sprake van een stijgende tendens.

De geschatte marktwaarde in fairtradeproducten bedroeg in 2009 52 miljoen euro. De toppers waren rietsuiker, ijsjes, bloemen en wijn. Traditionele producten als bananen en koffie blijven het goed doen. Belangrijkste afnemers zijn gepensioneerden en goed verdienende gezinnen met kinderen.

Volgens het onderzoek liggen er nog kansen voor fairtrade bij singles, ‘medioren’ van wie de kinderen net uitgezworven zijn en tweeverdieners zonder kinderen.

Er werd ook gepeild naar de motieven om fairtradeproducten te kopen. De Belg ligt het meest wakker van honger en armoede in de wereld, zo blijkt, maar ook milieu en klimaat, kinderarbeid en onderwijs scoren hoog.
GFK scande de aankopen van ongeveer 4.000 gezinnen.
bron: de standaard


18. 02. 2010

Iedereen eet graag af en toe een stuk chocolade. Maar chocolade smaakt niet voor iedereen even zoet. Op de West-Afrikaanse cacaoplantages werken naar schatting meer dan honderdduizend kinderen onder extreme omstandigheden. Meer dan tienduizend kinderen werken er als kindslaven. Oxfam-Wereldwinkels wil in 2010 iedereen hierover informeren, en vraagt actie van de overheid, de bedrijven en de consument. Op 11 februari 2010 ondertekenden Jos Geysels en Gerard Alsteens (GAL) als eersten van een lange lijst personaliteiten het verzoekschrift gericht aan het Vlaams Parlement. Lees de rest van deze tekst »


Potje Buur

In rubriek(en): Nieuwtjes
16. 07. 2009

Ieder jaar op het einde van de ramadan viert de moslimgemeenschap Id-oel-Fitr (ook het Suikerfeest of het Kleine feest genoemd). Een gebruik dat gepaard gaat met de ramadan, is het brengen van voedsel naar een buur. Ook op Id-oel-fitr zelf worden er kwistig lekkernijen uitgedeeld. Potjebuur is de uitbreiding van dit gebruik naar de gehele bevolking. Dit jaar vieren we Potjebuur op 20 september 2009: dan brengen we met zijn allen een gerecht(je) naar iemand uit de buurt!

Potjebuur is een nieuw feest dat, wat initiatiefnemer Stof & Aarde betreft, jaar na jaar zal groeien en zich omwille van het prettige, het verrassende en het ongecompliceerde eraan, op een natuurlijke manier zal integreren in onze cultuur.

Als je een kijkje neemt op Deze mensen vieren ook zie je welke BV’s er op 20 september alvast met een potje naar hun buur gaan, hopelijk onder mediabelangstelling.

Enkele suggesties van wat je kan doen om Potjebuur snel te helpen verspreiden:

  • deze mail naar je netwerk doorsturen
  • lid worden van de groep op Facebook en je vrienden aanmoedigen dit ook te doen
  • de organisaties waarin je betrokken bent – zowel professioneel als vrije tijd – motiveren om mee te doen: organisaties die meedoen vermelden we graag op de site onder de rubriek: Deze organisaties vieren mee
  • op de site kan je binnenkort affiches, flyers en een banner voor je site of mails downloaden

Alle info op http://www.potjebuur.be/


De verkoop van bioproducten zit in de Belgische grootwarenhuizen  duidelijk in de lift. Dat blijkt uit een rondvraag van Belga. Colruyt, Delhaize en Carrefour bevestigen unaniem dat het bioassortiment absoluut niet te lijden heeft onder de gevolgen van de economische crisis. Consumenten lijken steeds vaker bewust te kiezen voor biologische producten.

lees het volledige artikel bij Vilt


Een aangesneden citroen bewaren: bestrooi het aangesneden deel van de citroen met wat zout om hem langer te bewaren

Gebruik het nodige sap en niet méér: voor sommige recepten hebt je slechts enkele druppels citroen- of sinaasappelsap nodig. Maak een kleine opening in de schil, pers er het nodige sap uit, en stop een tandenstoker in de opening om de vrucht te bewaren.

Een halve citroen weggooien? Niet doen: hij kan nog dienst doen! Je kan je spoelbak of wastafel schrobben met één of twee gebruikte halve citroenen.

Een artisjok houd van water: net zoals een plant heeft ook een artisjok water nodig om zich goed te voelen. Zet het uiteinde in wat water en je zult merken dat de groente veel langer bewaart.

Lees de rest van deze tekst »


Naast seizoensgebonden-, biologische-, lokaal- en vegetarisch eten is afvalarme producten kopen ook een belangrijke pijler van een ecologische voedingspatroon. Probeer daarom producten te kopen die niet of milieuvriendelijk verpakt zijn.

Jammer genoeg zijn vele producten nog vaak 2 tot zelfs 3 dubbel verpakt. Als je deze producten nodig hebt, laat de verpakking dan achter in de winkel. Zo sleur je minder afval je huis binnen en hoef je niet te betalen voor de extra vuilniszakken. Op de koop toe geef je een signaal aan de distributieketens.

Let wel op: verpakking rechtstreeks rond het product of primaire verpakkingen hoeft de verkoper wettelijk niet terug aan te nemen. Alle andere verzend- en verzamel verpakkingen mag de consument wel terug brengen en achterlaten. Met uitzondering bij de kleinhandelaar.


    

Wil je graag met je eigen ogen zien hoe biologische groenten geteeld worden, hoe het er aan toe gaat op een biologische boerderij of hoe permacultuur nu in de praktijk inéén zit. Dan is WWOOF misschien iets voor jou.

Via WWOOF, wat staat voor Willing Workers On Organic Farms, kun je op vele duurzame boerderijen aan het werk binnen België, Nederland,  Europa of waar je eigenlijk maar wilt. Het idee is dat je iets van 4 tot 6 uren meewerkt op een boerderij en daarvoor krijg je gratis kost, inwoning en gelegenheid om te leren over een ecologische levenstijl. WWOOF is een leerrijke en leuke manier om je vakantie in te  vullen, waarbij je kennis maakt met de ecologische landbouw.

Op  www.wwoof.org kan je meer te weten komen over WWOOF.